• Change Management Foundation

    Til dig, der skal lede, håndtere eller bidrage til forandringsprojekter i din organisation eller som selvstændig konsulent

    Change Management Foundation kursus

Change Management Foundation kursus

Lær at skabe varige forandringer

Et Change Management Foundation-kursus på 3 dage giver dig viden og forståelse for forandringsledelsens grundlæggende teorier og modeller.

Du lærer bl.a., hvordan mennesker reagerer på forandringer, hvordan du analyserer organisationens forandringsparathed, og hvordan du kommunikerer hensigtsmæssigt til stakeholderne i en forandringsproces.

Efter endt Change Management-kursus har du:

  • En grundlæggende forståelse for teorier og metoder inden for forandringsledelse
  • Forståelse for forskellige typer af forandringer, der påvirker organisationer
  • Forståelse for det menneskelige aspekt af forandringer, og hvordan mennesker påvirkes til forandring
  • Viden om interessenter, kommunikation og medarbejdermotivation

Næste kursus

20. – 22. august 2019

Sted:
CfL
Folke Bernadottes Allé 45
2200 København Ø

DKK 11.900 ekskl. moms

Inkl. certificering, materialer, forplejning m.m.

Pris og indhold

Er Change Management Foundation-kurset noget for dig? Så tilmeld dig i dag.

Eller lad os hjælpe dig med at finde ud af, om det er det rette kursus for dig, og hvad du får ud af det.

Prisen indeholder:

  • Den officielle Change Management Foundation-certificering
  • Den officielle Change Management-manual, “The Effective Change Manager’s Handbook”
  • 3 dages undervisning på dansk af erfarne Change Management-konsulenter
  • 2 testeksamener
  • Fuld forplejning under kursusdagene
  • 1 ekstra eksamensforsøg, hvis du ikke består første gang

Målgruppe

Er kurset noget for dig?

Kurset er til dig, der ønsker viden til at drive en forandringsproces, selvindsigt i din rolle som forandringsleder og en konkret plan for at gennemføre en forandring. Change Management er også for dig, der er en del af forandringsprojekter uden at have ansvaret for at drive dem.

Kurset og certificeringen er særligt relevant for dig, der:

  • Change Manager, Change Agent eller medlem af et Change Team
  • Projekt-, program-, portefølje- eller PMO-ansvarlig/leder
  • Strategisk leder
  • HR- eller kommunikationsansvarlig

Forudsætninger

Der er ingen forudgående krav til kurset i Change Management Foundation.

Alle er velkomne til at deltage i dette kursus, uanset erfaringsniveau.

Udbytte

For dig som kursist

  • Indsigt i de grundlæggende teorier og metoder inden for forandringsledelse
  • Viden om, hvordan mennesker reagerer på forandringer, og hvordan du kan hjælpe dem igennem en forandringsproces
  • Forståelse for, hvordan du kan håndtere modstand mod forandringer
  • Indblik i forholdet mellem interessenter, og hvordan du kan kommunikere forandringer og skabe engagement

For din virksomhed

  • Et fælles sprog om forandringsledelse i organisationen
  • En helstøbt tilgang til forandringsinitiativer, som spiller sammen med andre Best Practice-tilgange som fx PRINCE2® og MSP®
  • Større sandsynlighed for at gennemføre og forankre forandringer i organisation
  • Lavere risiko for, at forandringsprojekter bliver forsinkede, overskrider budgettet eller får medarbejdere til at miste motivationen

Indhold

På Change Management-kurset gennemgår du:

  • Grundlæggende teorier og metoder inden for forandringsledelse
  • Hvordan individer påvirkes af forandringer
  • Hvorfor mennesker omfavner eller yder modstand mod forandringer
  • Hvordan forskellige typer organisationer påvirkes af forandringer
  • Modeller for forandringsprocessen
  • Nøgleroller i organisatoriske forandringsprocesser
  • Organisationskulturer og forandringer
  • Identifikation og segmentering af interessenter
  • Håndtering af stakeholder-relationer og mobilisering af interessenter
  • Hvordan man kan kommunikere forandringer effektivt til forskellige interessenter
  • Kommunikationsplaner og -strategi
  • Forandringsparathed og facilitering af forandringsprocesser

Datoer for Change Management Foundation

Herunder kan du se datoer for kommende kurser i Change Management Foundation hos Metier.

København
  • 20. – 22. august 2019
  • 18. – 20. november 2019
Aarhus
  • 28. – 30. oktober 2019

Forberedelse, forløb og eksamen

  • Forberedelse

    Senest 4 uger før kursusstart modtager du din Change Management-manual, forberedelsesmaterialer med cases og opgaver samt en guide til, hvordan du bedst forbereder dig til kursusdagene.

    Afhængigt af dit forkundskab til forandringsledelse skal du påregne 30-40 timers forberedelse inden kursusstart.

  • Eksamen

    En Change Management Foundation-eksamen er på engelsk og består af 50 multiple choice-spørgsmål. Du skal besvare 50 procent af spørgsmålene korrekt for at bestå.

    Eksamenen varer 40 minutter, hvis engelsk er dit modersmål, og 50 minutter, hvis engelsk ikke er dit modersmål.

  • Kursusform

    Kurset foregår alle dage fra kl. 9-16.

    Du skal derudover regne med 1-2 timers aftenarbejde mellem kursusdagene.

    Undervisningen er en kombination af klasseundervisning, case- og gruppearbejde, selvstudie samt hjælpeværktøjer og øvelser.

  • Tilmelding kort før kursusstart

    Afhængigt af dit forkundskab til forandringsledelse kan du godt følge kurset, selvom du først tilmelder dig få dage eller uger før kursusstart.

    Føler du dig ikke klar til eksamenen efter endt kursus, kan du bare tage den på et senere tidspunkt.

Lukket firmahold?

Er I 8 eller flere kolleger, der ønsker at deltage på kurset?

Så vil vi gerne sammensætte et lukket forløb for jer, så kurset i højere grad kommer til at kredse om jeres konkrete udfordringer med projektledelse, og I i højere grad kan få en fælles forståelse for projektledelse i jeres organisation.

Hvorfor Change Management-kurser hos Metier?

  • 100% Tilfredshedsgaranti

    Vores kursister giver kurset 4,8 ud af 5 stjerner

  • 98% bestået

    98% af vores kursister består i første forsøg

  • Alt er inkluderet

    Kursusprisen indeholder alt, du skal bruge – ingen overraskelser!

  • Certificeringsgaranti

    Består du ikke i 1. forsøg, giver vi dig et ekstra forsøg gratis

Vores Change Management-undervisere

På Metiers kurser i Change Management møder du undervisere, som alle er akkrediterede af APMG International og har mange års praktisk erfaring med forandringsledelse og ikke mindst med undervisning og formidling.

Thomas Essendrop

Thomas Essendrop

Senior Consultant

Thomas er underviser og seniorrådgiver i projekt- og forandringsledelse og lead trainer for Change Management-kurserne i Metier. Han er certificeret underviser i Change Management, SAFe®, PRINCE2® og PRINCE2 Agile® og certificeret Scrum Master.

Ditte Enevoldsen

Ditte Enevoldsen

Senior Consultant

Ditte er underviser og ledelseskonsulent med speciale i implementerings- og forandringsprojekter samt nextgen-organisering og ledelsesparadigmer. Hun er akkrediteret underviser i Change Management og certificeret i LEAN Six Sigma, IPMA og Holacracy.

Andre kursister har også valgt

Andre, der ser på dette kursus, læser ofte også om et af nedenstående kurser eller vælger at kombinere kurset med et kursus i Scaled Agile Framework (SAFe®) eller PRINCE® for at styrke deres kompetencer som projektledere.

Hvad er Change Management?

Hvad er Change Management?

Change Management er en internationalt anerkendt certificering fra APMG International i England og en velafprøvet tilgang til at håndtere de menneskelige faktorer i forandringsprocesser.

APMG’s Change Management-certificering knytter sig til manualen “The Effective Change Manager’s Handbook – Essential guidance to the change management body of knowledge”. Manualen er blevet til i et samarbejde mellem det globale netværk Change Management Institute (CMI), APMG International og 600 Change Managers fra hele verden og beskriver de metoder, der har størst evidens for at skabe eller bidrage til succesfuld forandringsledelse.

One size does not fit all

Præmissen for Change Management er ”one size does not fit all”. Der findes ingen færdig model til at sikre succesfulde forandringsprocesser. Forandringernes omfang, interessenternes reaktion og kulturen i en given organisation afgør alt sammen, hvordan man skal skræddersy individuelle processer.

Change Management-tilgangen antager heller ikke automatisk, at det er en organisations ledere, der har størst indflydelse på, om forandringsprocessen bliver en succes. Forandringer kan være så komplekse og uforudsigelige, at man ikke blot skal flytte medarbejdere lineært fra A til B. Alle parter skal aktivt involveres i afklaringen af, hvor forandringen skal ende.

Effektiv forandringsledelse

Med afsæt i Change Management-tilgangen til effektiv forandringsledelse hjælper vi jer med at analysere, designe, planlægge, gennemføre og evaluere forandringsinitiativer i jeres organisation med succes.

Vi kan også hjælpe jer med at implementere en effektiv tilgang til forandringsledelse i jeres projektorganisation, så jeres produkter kan skabe endnu mere værdi hos jeres kunder:

Implementering af effektiv forandringsledelse

Bliv klædt på til selv at drive effektive forandringer

Vi hjælper jer med at implementere effektive metoder og modeller til forandringsledelse i jeres organisation, så jeres egne og jeres kunders forandringsinitiativer skaber endnu mere værdi.

Vi anbefaler følgende elementer i denne proces:

  • Metiers Vision & Scope-koncept
    En række workshops, hvor vi i fællesskab afklarer, hvad I ønsker, jeres organisation skal opnå med en struktureret tilgang til forandringsledelse.
  • Kompetenceudvikling
    Uddannelse af nøglemedarbejdere, så I får indblik i metoder og teorier inden for forandringsledelse og bliver i stand til at deltage aktivt i udviklingen af den bedst mulige løsning og ikke mindst fastholdelsen af den.
  • Rådgivning
    Rådgivning omkring implementering af Best Practice inden for forandringsledelse for at sikre optimal effekt af jeres nye tilgang.

Organisatorisk implementering af projektmetoder og/eller agile frameworks

Organisatorisk forankring af projektmetoder eller agile frameworks

I Metier har vi ekspertise inden for forandringsledelse, projektledelse og agile tilgange til forandringer. Med dette unikke erfaringsgrundlag kan vi rådgive jer omkring den optimale implementering af fx projektmodeller eller større rammeværk som SAFe® (Scaled Agile Framework).

Vi anbefaler følgende elementer som del af implementeringen:

  • Metiers Vision & Scope-koncept
    En række workshops, hvor vi fx afklarer, hvad I gerne vil opnå med implementeringen af en given projektmodel eller en agil tilgang, hvor moden jeres organisation er osv.
  • Kompetenceudvikling
    Uddannelse af nøglemedarbejdere, så I får indblik i metoder og teorier inden for forandringsledelse og bliver i stand til at deltage aktivt i udviklingen af den bedst mulige løsning og ikke mindst fastholdelsen af den.
  • Rådgivning
    Rådgivning omkring implementering af jeres nye løsning med fokus på både projektmodellen/den agile tilgange og den organisatorisk forankring af den.

Organisatorisk implementering af PPM-løsninger

Få mest værdi ud af jeres løsning til projekt- og porteføljestyring

Metier startede oprindeligt som systemhus, hvorfor vi har unikke kompetencer og enorm erfaring med den tekniske implementering og tilpasning af løsninger til effektiv projekt- og porteføljestyring. Kombineret med vores erfaring med og kompetencer i projekt- og forandringsledelse kan vi sætte et stærkt team, der sikrer jer til den bedst mulige implementering af en PPM-løsning.

Vi anbefaler følgende grundlæggende elementer i denne proces:

  • Metiers Vision & Scope-koncept
    En række workshops, hvor vi eksempelvis afklarer, hvilken forretningsværdi I gerne vil opnå med implementeringen af en ny PPM-løsning, hvordan I får de rette medarbejdere til at anvende løsningen hensigtsmæssigt osv.
  • Rådgivning
    Rådgivning i og hjælp til, hvordan vi sikrer den organisatoriske forankring af jeres nye løsning.
  • Kompetenceudvikling
    Vi uddanner de relevante medarbejdere ikke blot i brugen af Project & Portfolio Management-løsningen, men i at få mest muligt værdi ud af dem, fx ved hjælp af effektiv dataanalyse og rapportering.

Hvordan kan vi hjælpe dig?

Har du spørgsmål til, hvordan vi kan hjælpe dig og din organisation?
Udfyld formularen, så kontakter vi dig så hurtigt som muligt.

Datoer for Change Management Foundation

København
  • 20. – 22. august 2019
  • 18. – 20. november 2019
Aarhus
  • 28. – 30. oktober 2019

Hvad er Change Management?

Change Management er en internationalt anerkendt certificering fra APMG International i England og en velafprøvet tilgang til at håndtere de menneskelige faktorer i forandringsprocesser.

APMG’s Change Management-certificering knytter sig til manualen “The Effective Change Manager’s Handbook – Essential guidance to the change management body of knowledge”. Manualen er blevet til i et samarbejde mellem det globale netværk Change Management Institute (CMI), APMG International og 600 Change Managers fra hele verden og beskriver de metoder, der har størst evidens for at skabe eller bidrage til succesfuld forandringsledelse.

One size does not fit all

Præmissen for Change Management er ”one size does not fit all”. Der findes ingen færdig model til at sikre succesfulde forandringsprocesser. Forandringernes omfang, interessenternes reaktion og kulturen i en given organisation afgør alt sammen, hvordan man skal skræddersy individuelle processer.

Change Management-tilgangen antager heller ikke automatisk, at det er en organisations ledere, der har størst indflydelse på, om forandringsprocessen bliver en succes. Forandringer kan være så komplekse og uforudsigelige, at man ikke blot skal flytte medarbejdere lineært fra A til B. Alle parter skal aktivt involveres i afklaringen af, hvor forandringen skal ende.

Effektiv forandringsledelse

Med afsæt i Change Management-tilgangen til effektiv forandringsledelse hjælper vi jer med at analysere, designe, planlægge, gennemføre og evaluere forandringsinitiativer i jeres organisation med succes.

Vi kan også hjælpe jer med at implementere en effektiv tilgang til forandringsledelse i jeres projektorganisation, så jeres produkter kan skabe endnu mere værdi hos jeres kunder:

Implementering af effektiv forandringsledelse

Bliv klædt på til selv at drive effektive forandringer

Vi hjælper jer med at implementere effektive metoder og modeller til forandringsledelse i jeres organisation, så jeres egne og jeres kunders forandringsinitiativer skaber endnu mere værdi.

Vi anbefaler følgende elementer i denne proces:

  • Metiers Vision & Scope-koncept
    En række workshops, hvor vi i fællesskab afklarer, hvad I ønsker, jeres organisation skal opnå med en struktureret tilgang til forandringsledelse.
  • Kompetenceudvikling
    Uddannelse af nøglemedarbejdere, så I får indblik i metoder og teorier inden for forandringsledelse og bliver i stand til at deltage aktivt i udviklingen af den bedst mulige løsning og ikke mindst fastholdelsen af den.
  • Rådgivning
    Rådgivning omkring implementering af Best Practice inden for forandringsledelse for at sikre optimal effekt af jeres nye tilgang.

Organisatorisk implementering af projektmetoder og/eller agile frameworks

Organisatorisk forankring af projektmetoder eller agile frameworks

I Metier har vi ekspertise inden for forandringsledelse, projektledelse og agile tilgange til forandringer. Med dette unikke erfaringsgrundlag kan vi rådgive jer omkring den optimale implementering af fx projektmodeller eller større rammeværk som SAFe® (Scaled Agile Framework).

Vi anbefaler følgende elementer som del af implementeringen:

  • Metiers Vision & Scope-koncept
    En række workshops, hvor vi fx afklarer, hvad I gerne vil opnå med implementeringen af en given projektmodel eller en agil tilgang, hvor moden jeres organisation er osv.
  • Kompetenceudvikling
    Uddannelse af nøglemedarbejdere, så I får indblik i metoder og teorier inden for forandringsledelse og bliver i stand til at deltage aktivt i udviklingen af den bedst mulige løsning og ikke mindst fastholdelsen af den.
  • Rådgivning
    Rådgivning omkring implementering af jeres nye løsning med fokus på både projektmodellen/den agile tilgange og den organisatorisk forankring af den.

Organisatorisk implementering af PPM-løsninger

Få mest værdi ud af jeres løsning til projekt- og porteføljestyring

Metier startede oprindeligt som systemhus, hvorfor vi har unikke kompetencer og enorm erfaring med den tekniske implementering og tilpasning af løsninger til effektiv projekt- og porteføljestyring. Kombineret med vores erfaring med og kompetencer i projekt- og forandringsledelse kan vi sætte et stærkt team, der sikrer jer til den bedst mulige implementering af en PPM-løsning.

Vi anbefaler følgende grundlæggende elementer i denne proces:

  • Metiers Vision & Scope-koncept
    En række workshops, hvor vi eksempelvis afklarer, hvilken forretningsværdi I gerne vil opnå med implementeringen af en ny PPM-løsning, hvordan I får de rette medarbejdere til at anvende løsningen hensigtsmæssigt osv.
  • Rådgivning
    Rådgivning i og hjælp til, hvordan vi sikrer den organisatoriske forankring af jeres nye løsning.
  • Kompetenceudvikling
    Vi uddanner de relevante medarbejdere ikke blot i brugen af Project & Portfolio Management-løsningen, men i at få mest muligt værdi ud af dem, fx ved hjælp af effektiv dataanalyse og rapportering.

Mere om Ditte

Ditte har 15 års erfaring som projektleder og ledelsesrådgiver i forbindelse med organisationsudvikling, procesoptimering, implementerings- og forandringsprojekter. Ditte har hjulpet organisationer i Danmark, Schweiz, Frankrig og Storbritannien på tværs af størrelser og brancher, herunder FMCG, IT/TELCO og Energy/Commodities. Organisationer inkluderer bl.a. P&G, Mondelez, Hero, Zurich Insurance, HP og TDC.

Ditte er akkrediteret underviser i Change Management for Metier og har stor erfaring med at afholde virksomhedsunikke workshops.

Med en succesfuld projektportefølje i bagagen, der strækker sig over udland og på tværs af brancher, har Ditte solid erfaring med effektivt at tilpasse og målrette forløb og discipliner til virksomhedens specifikke kontekst og behov, for derved at optimere et rådgivnings- eller kursusforløb.

Speciale
  • Projekt- og forandringsledelse baseret i best practice-discipliner og brancheerfaring
  • Rådgivning i organisering og forandringsforløb
  • Facilitering og gennemførsel af kurser og workshops med henblik på vidensopbygning
Uddannelse

M.Sc. International Business, CBS, 2006

Certificeringer

Et uddrag af Dittes’ certificeringer:

  • 2019: Akkrediteret Change Management-underviser
  • 2018: Change Management Practioner
  • 2018: Change Management Foundation
  • 2018: Holacracy Facilitator
  • 2015: Lean Six Sigma
  • 2015: Holacracy Practitioner
  • 2007: IPMA

Mere om Thomas

Thomas har mere end 15 års praktisk erfaring som projektleder, teamleder, forandringsagent, facilitator og konsulent i private og offentlige virksomheder og organisationer, herunder Mærsk, Jyske Bank, Plantronics, Egmont Consulting, UCC m.fl. Han har særligt fokuseret på forandringer i forhold til IT-processer og implementering af processer, metoder og governance inden for projektledelse.

Med en master i Pædagogik og stor undervisningserfaring formår Thomas at tage højde for forskellige læringsstile, hele tiden at koble teori til praksis og at engagere og motivere kursisterne, så de får størst mulig udbytte af undervisningen.

Speciale

Forandringsledelse, Projektledelse med PRINCE2®, Scrum og AgilePM®

Uddannelse

Cand. Pæd. (MA Education) fra DPU, 2003

Certificeringer

Et uddrag af Thomas’ certificeringer:

  • 2017: SPC4 | SAFe® Program Consultant (Akkrediteret SAFe® Trainer)
  • 2015: MoP® Foundation (Management of Portfolios)
  • 2015: Kommunikation og pædagogik i undervisning
  • 2013: Akkrediteret Trainer i Change Management
  • 2013: Change Management Practitioner (re-certificeret i 2015)
  • 2013: Change Management Foundation
  • 2013: NLP Business Practitioner
  • 2012: Akkrediteret Trainer PRINCE2® (re-akkrediteret i 2015)
  • 2012: PRINCE2® Practitioner
  • 2010: Akkrediteret SCRUM master og medlem af SCRUM Alliance
  • 2009: PRINCE2® Foundation