• Change Management Practitioner

    Til dig, der vil have endnu dybere indsigt i Change Management og lære, hvordan du anvender metoden i praksis.

    Change Management Practitioner kursus og certificering hos Metier

Change Management Practitioner kursus

Bliv professionel forandringsleder

Change Management Practitioner er for dig, der allerede har fået certificeringen i Change Management Foundation. Practitioner-kurset fokuserer på, hvordan du kan anvende metoden i praksis, og ikke mindst hvordan du sikrer, at forandringen fastholdes og forankres i organisationen.

Certificeringen er velegnet for dig, der leder, håndterer eller på anden måde bidrager til at implementere forandringer i en organisation.

Efter endt Change Management Practitioner kursus har du:

  • En detaljeret forståelse for Change Management, og hvordan teorierne anvendes i konkrete forandringsscenarier
  • Viden om, hvordan interessenter påvirkes af forandringer, og hvordan man håndterer modstand
  • Forståelse for, hvordan forandringsinitiativer fastholdes og forankres som det nye ‘business as usual’ i organisationen

Næste kursus

18. – 19. marts 2019

Sted:
Metier Scandinavia A/S
Lyskær 1
2730 Herlev

DKK 9.900 ekskl. moms

Inkl. certificering, materialer, forplejning m.m.

Pris og indhold

Er et Change Management Practitioner kursus noget for dig? Så tilmeld dig i dag.

Eller lad os hjælpe dig med at finde ud af, om det er det rette kursus for dig, og hvad du får ud af det.

Prisen indeholder:

  • Den officielle Change Management Practitioner-certificering
  • 2 dages undervisning på dansk af erfarne Change Management-konsulenter
  • Testeksamen
  • Fuld forplejning under kursusdagene

Målgruppe

Er kurset noget for dig?

Kurset er til dig, der ønsker viden til at drive en forandringsproces, selvindsigt i din rolle som forandringsleder og en konkret plan for at gennemføre en forandring. Change Management er også for dig, der er en del af forandringsprojekter uden at have ansvaret for at drive dem.

Kurset og certificeringen er særligt relevant for dig, der:

  • Change Manager, Change Agent eller medlem af et Change Team
  • Projekt-, program-, portefølje- eller PMO-ansvarlig/leder
  • Strategisk leder
  • HR- eller kommunikationsansvarlig

Forudsætninger

For at kunne tage din certificering i Change Management Practitioner er det en forudsætning, at du allerede er certificeret i Change Management Foundation.

Et Practitioner-kursus er eksklusive en Change Management-manual.

Har du ikke din manual fra Foundation-kurset længere, kan du købe den hos os til en meget fordelagtig pris.

Udbytte

For dig som kursist

  • Dybdegående indsigt i elementerne i Change Management
  • Øvelse i at anvende Change Management-metoden på praksisnære cases
  • Forståelse for, hvordan du kan være med til at fastholde forandringer

For din virksomhed

  • Bedre mulighed for at fastholde etablerede forandringer i organisationen
  • Et fælles sprog om forandringsledelse i organisationen
  • En helstøbt tilgang til forandringsinitiativer, som spiller sammen med andre Best Practice-tilgange som fx PRINCE2® og MSP®
  • Lavere risiko for, at forandringsprojekter bliver forsinkede, overskrider budgettet eller får medarbejdere til at miste motivationen

Indhold

På Change Management-kurset gennemgår du:

  • Kort genopfriskning af nøglepunkterne fra Foundation-kurset
  • Forståelse for, hvilke projektmiljøer forandringsinitiativer er del af, fx traditionelle vs. agile projekter
  • Identifikation af nøgleroller og -ejere inden for projekter
  • Viden om, hvordan etablerede forandringer i organisationen kan fastholdes
  • Værktøjer til at motivere mennesker i en forandringsproces
  • Praktiske eksempler og cases som øvelse i, hvordan du selv kan lede en forandringsproces i praksis
  • Sparring med underviser og andre deltagere omkring konkrete udfordringer med forandringer i deltagernes virksomheder

Datoer for Change Management Practitioner

Herunder kan du se datoer for kommende kurser i Change Management Practitioner hos Metier.

København
  • 18. – 19. marts 2019
  • 21. – 22. maj 2019
  • 02. – 03. september 2019
  • 27. – 28. november 2019
Aarhus
  • 03. – 04. april 2019
  • 06. – 07. november 2019

Forberedelse, forløb og eksamen

  • Forberedelse

    Senest 4 uger før kursusstart modtager du dine kursusmaterialer med cases og opgaver samt en guide til, hvordan du bedst forbereder dig til kursusdagene.

    Afhængigt af, hvor langt tid siden du har taget din Change Management Foundation-certificering, og hvor vant du er til at arbejde i forandringsprojekter skal du påregne ca. 5-10 timers forberedelse inden kursusstart.

  • Eksamen

    En Change Management Practitioner-eksamen består af fire spørgsmålgrupper med 20 casebaserede delopgaver. Du skal besvare 50 procent af spørgsmålene korrekt for at bestå.

    Eksamenen foregår på sidste kursusdag og varer to en halv time, hvis engelsk er dit modersmål, og 3 timer og 10 minutter, hvis engelsk ikke er dit modersmål. Du kan bruge Change Management-manualen som hjælpemiddel ved eksamen.

  • Kursusform

    Kurset foregår alle dage fra kl. 9-16

    Derudover skal du regne med 1-2 timers aftenarbejde mellem kursusdagene.

    Undervisningen er en kombination af klasseundervisning, case- og gruppearbejde, selvstudie samt hjælpeværktøjer og øvelser.

  • Tilmelding kort før kursusstart

    Afhængigt af, hvor langt tid siden du har taget din Change Management Foundation-certificering, og dit forkundskab til forandringsledelse kan du godt følge kurset, selvom du først tilmelder dig få dage eller uger før kursusstart.

    Føler du dig ikke klar til eksamenen efter endt kursus, kan du bare tage den på et senere tidspunkt.

Lukket firmahold?

Er I 8 eller flere kolleger, der ønsker at deltage på kurset?

Så vil vi gerne sammensætte et lukket forløb for jer, så kurset i højere grad kommer til at kredse om jeres konkrete udfordringer med projektledelse, og I i højere grad kan få en fælles forståelse for projektledelse i jeres organisation.

Hvorfor Change Management Practitioner hos Metier?

  • 100% Tilfredshedsgaranti

    Vores kursister giver kurset 4,8 ud af 5 stjerner

  • Høj beståelsesgrad

    96% af vores kursister består i første forsøg

  • Alt er inkluderet

    Kursusprisen indeholder alt, du skal bruge – ingen overraskelser!

  • Vi skaber sammenhæng

    Vi er ikke bare kursusudbyder, men hjælper jer også med at forankre jeres projekters output i jeres egen eller jeres kunders organisation.

Vores Change Management-undervisere

På Metiers kurser i Change Management møder du undervisere, som alle er akkrediterede af APMG International og har mange års praktisk erfaring med forandringsledelse og ikke mindst med undervisning og formidling.

Thomas Essendrop

Thomas Essendrop

Senior Consultant

Thomas er underviser og seniorrådgiver i projekt- og forandringsledelse og lead trainer for Change Management-kurserne i Metier. Han er certificeret underviser i Change Management, SAFe®, PRINCE2® og PRINCE2 Agile® og certificeret Scrum Master.

Ditte Enevoldsen

Ditte Enevoldsen

Senior Consultant

Ditte er underviser og ledelseskonsulent med speciale i implementerings- og forandringsprojekter samt nextgen-organisering og ledelsesparadigmer. Hun er akkrediteret underviser i Change Management og certificeret i LEAN Six Sigma, IPMA og Holacracy.

Andre kursister har også valgt

Andre, der ser på dette kursus, læser ofte også om et af nedenstående kurser eller vælger at kombinere kurset med et kursus i Scaled Agile Framework (SAFe®) eller PRINCE® for at styrke deres kompetencer som projektledere.

Hvad er Change Management?

Hvad er Change Management?

Change Management er en internationalt anerkendt certificering fra APMG International i England og en velafprøvet tilgang til at håndtere de menneskelige faktorer i forandringsprocesser.

APMG’s Change Management-certificering knytter sig til manualen “The Effective Change Manager’s Handbook – Essential guidance to the change management body of knowledge”. Manualen er blevet til i et samarbejde mellem det globale netværk Change Management Institute (CMI), APMG International og 600 Change Managers fra hele verden og beskriver de metoder, der har størst evidens for at skabe eller bidrage til succesfuld forandringsledelse.

One size does not fit all

Præmissen for Change Management er ”one size does not fit all”. Der findes ingen færdig model til at sikre succesfulde forandringsprocesser. Forandringernes omfang, interessenternes reaktion og kulturen i en given organisation afgør alt sammen, hvordan man skal skræddersy individuelle processer.

Change Management-tilgangen antager heller ikke automatisk, at det er en organisations ledere, der har størst indflydelse på, om forandringsprocessen bliver en succes. Forandringer kan være så komplekse og uforudsigelige, at man ikke blot skal flytte medarbejdere lineært fra A til B. Alle parter skal aktivt involveres i afklaringen af, hvor forandringen skal ende.

Effektiv forandringsledelse

Med afsæt i Change Management-tilgangen til effektiv forandringsledelse hjælper vi jer med at analysere, designe, planlægge, gennemføre og evaluere forandringsinitiativer i jeres organisation med succes.

Vi kan også hjælpe jer med at implementere en effektiv tilgang til forandringsledelse i jeres projektorganisation, så jeres produkter kan skabe endnu mere værdi hos jeres kunder:

Implementering af effektiv forandringsledelse

Bliv klædt på til selv at drive effektive forandringer

Vi hjælper jer med at implementere effektive metoder og modeller til forandringsledelse i jeres organisation, så jeres egne og jeres kunders forandringsinitiativer skaber endnu mere værdi.

Vi anbefaler følgende elementer i denne proces:

  • Metiers Vision & Scope-koncept
    En række workshops, hvor vi i fællesskab afklarer, hvad I ønsker, jeres organisation skal opnå med en struktureret tilgang til forandringsledelse.
  • Kompetenceudvikling
    Uddannelse af nøglemedarbejdere, så I får indblik i metoder og teorier inden for forandringsledelse og bliver i stand til at deltage aktivt i udviklingen af den bedst mulige løsning og ikke mindst fastholdelsen af den.
  • Rådgivning
    Rådgivning omkring implementering af Best Practice inden for forandringsledelse for at sikre optimal effekt af jeres nye tilgang.

Organisatorisk implementering af projektmetoder og/eller agile frameworks

Organisatorisk forankring af projektmetoder eller agile frameworks

I Metier har vi ekspertise inden for forandringsledelse, projektledelse og agile tilgange til forandringer. Med dette unikke erfaringsgrundlag kan vi rådgive jer omkring den optimale implementering af fx projektmodeller eller større rammeværk som SAFe® (Scaled Agile Framework).

Vi anbefaler følgende elementer som del af implementeringen:

  • Metiers Vision & Scope-koncept
    En række workshops, hvor vi fx afklarer, hvad I gerne vil opnå med implementeringen af en given projektmodel eller en agil tilgang, hvor moden jeres organisation er osv.
  • Kompetenceudvikling
    Uddannelse af nøglemedarbejdere, så I får indblik i metoder og teorier inden for forandringsledelse og bliver i stand til at deltage aktivt i udviklingen af den bedst mulige løsning og ikke mindst fastholdelsen af den.
  • Rådgivning
    Rådgivning omkring implementering af jeres nye løsning med fokus på både projektmodellen/den agile tilgange og den organisatorisk forankring af den.

Organisatorisk implementering af PPM-løsninger

Få mest værdi ud af jeres løsning til projekt- og porteføljestyring

Metier startede oprindeligt som systemhus, hvorfor vi har unikke kompetencer og enorm erfaring med den tekniske implementering og tilpasning af løsninger til effektiv projekt- og porteføljestyring. Kombineret med vores erfaring med og kompetencer i projekt- og forandringsledelse kan vi sætte et stærkt team, der sikrer jer til den bedst mulige implementering af en PPM-løsning.

Vi anbefaler følgende grundlæggende elementer i denne proces:

  • Metiers Vision & Scope-koncept
    En række workshops, hvor vi eksempelvis afklarer, hvilken forretningsværdi I gerne vil opnå med implementeringen af en ny PPM-løsning, hvordan I får de rette medarbejdere til at anvende løsningen hensigtsmæssigt osv.
  • Rådgivning
    Rådgivning i og hjælp til, hvordan vi sikrer den organisatoriske forankring af jeres nye løsning.
  • Kompetenceudvikling
    Vi uddanner de relevante medarbejdere ikke blot i brugen af Project & Portfolio Management-løsningen, men i at få mest muligt værdi ud af dem, fx ved hjælp af effektiv dataanalyse og rapportering.

Hvordan kan vi hjælpe dig?

Har du spørgsmål til, hvordan vi kan hjælpe dig og din organisation?
Udfyld formularen, så kontakter vi dig så hurtigt som muligt.

Datoer for Change Management Practitioner

København
  • 18. – 19. marts 2019
  • 21. – 22. maj 2019
  • 02. – 03. september 2019
  • 27. – 28. november 2019
Aarhus
  • 03. – 04. april 2019
  • 06. – 07. november 2019

Hvad er Change Management?

Change Management er en internationalt anerkendt certificering fra APMG International i England og en velafprøvet tilgang til at håndtere de menneskelige faktorer i forandringsprocesser.

APMG’s Change Management-certificering knytter sig til manualen “The Effective Change Manager’s Handbook – Essential guidance to the change management body of knowledge”. Manualen er blevet til i et samarbejde mellem det globale netværk Change Management Institute (CMI), APMG International og 600 Change Managers fra hele verden og beskriver de metoder, der har størst evidens for at skabe eller bidrage til succesfuld forandringsledelse.

One size does not fit all

Præmissen for Change Management er ”one size does not fit all”. Der findes ingen færdig model til at sikre succesfulde forandringsprocesser. Forandringernes omfang, interessenternes reaktion og kulturen i en given organisation afgør alt sammen, hvordan man skal skræddersy individuelle processer.

Change Management-tilgangen antager heller ikke automatisk, at det er en organisations ledere, der har størst indflydelse på, om forandringsprocessen bliver en succes. Forandringer kan være så komplekse og uforudsigelige, at man ikke blot skal flytte medarbejdere lineært fra A til B. Alle parter skal aktivt involveres i afklaringen af, hvor forandringen skal ende.

Effektiv forandringsledelse

Med afsæt i Change Management-tilgangen til effektiv forandringsledelse hjælper vi jer med at analysere, designe, planlægge, gennemføre og evaluere forandringsinitiativer i jeres organisation med succes.

Vi kan også hjælpe jer med at implementere en effektiv tilgang til forandringsledelse i jeres projektorganisation, så jeres produkter kan skabe endnu mere værdi hos jeres kunder:

Implementering af effektiv forandringsledelse

Bliv klædt på til selv at drive effektive forandringer

Vi hjælper jer med at implementere effektive metoder og modeller til forandringsledelse i jeres organisation, så jeres egne og jeres kunders forandringsinitiativer skaber endnu mere værdi.

Vi anbefaler følgende elementer i denne proces:

  • Metiers Vision & Scope-koncept
    En række workshops, hvor vi i fællesskab afklarer, hvad I ønsker, jeres organisation skal opnå med en struktureret tilgang til forandringsledelse.
  • Kompetenceudvikling
    Uddannelse af nøglemedarbejdere, så I får indblik i metoder og teorier inden for forandringsledelse og bliver i stand til at deltage aktivt i udviklingen af den bedst mulige løsning og ikke mindst fastholdelsen af den.
  • Rådgivning
    Rådgivning omkring implementering af Best Practice inden for forandringsledelse for at sikre optimal effekt af jeres nye tilgang.

Organisatorisk implementering af projektmetoder og/eller agile frameworks

Organisatorisk forankring af projektmetoder eller agile frameworks

I Metier har vi ekspertise inden for forandringsledelse, projektledelse og agile tilgange til forandringer. Med dette unikke erfaringsgrundlag kan vi rådgive jer omkring den optimale implementering af fx projektmodeller eller større rammeværk som SAFe® (Scaled Agile Framework).

Vi anbefaler følgende elementer som del af implementeringen:

  • Metiers Vision & Scope-koncept
    En række workshops, hvor vi fx afklarer, hvad I gerne vil opnå med implementeringen af en given projektmodel eller en agil tilgang, hvor moden jeres organisation er osv.
  • Kompetenceudvikling
    Uddannelse af nøglemedarbejdere, så I får indblik i metoder og teorier inden for forandringsledelse og bliver i stand til at deltage aktivt i udviklingen af den bedst mulige løsning og ikke mindst fastholdelsen af den.
  • Rådgivning
    Rådgivning omkring implementering af jeres nye løsning med fokus på både projektmodellen/den agile tilgange og den organisatorisk forankring af den.

Organisatorisk implementering af PPM-løsninger

Få mest værdi ud af jeres løsning til projekt- og porteføljestyring

Metier startede oprindeligt som systemhus, hvorfor vi har unikke kompetencer og enorm erfaring med den tekniske implementering og tilpasning af løsninger til effektiv projekt- og porteføljestyring. Kombineret med vores erfaring med og kompetencer i projekt- og forandringsledelse kan vi sætte et stærkt team, der sikrer jer til den bedst mulige implementering af en PPM-løsning.

Vi anbefaler følgende grundlæggende elementer i denne proces:

  • Metiers Vision & Scope-koncept
    En række workshops, hvor vi eksempelvis afklarer, hvilken forretningsværdi I gerne vil opnå med implementeringen af en ny PPM-løsning, hvordan I får de rette medarbejdere til at anvende løsningen hensigtsmæssigt osv.
  • Rådgivning
    Rådgivning i og hjælp til, hvordan vi sikrer den organisatoriske forankring af jeres nye løsning.
  • Kompetenceudvikling
    Vi uddanner de relevante medarbejdere ikke blot i brugen af Project & Portfolio Management-løsningen, men i at få mest muligt værdi ud af dem, fx ved hjælp af effektiv dataanalyse og rapportering.

Mere om Ditte

Ditte har 15 års erfaring som projektleder og ledelsesrådgiver i forbindelse med organisationsudvikling, procesoptimering, implementerings- og forandringsprojekter. Ditte har hjulpet organisationer i Danmark, Schweiz, Frankrig og Storbritannien på tværs af størrelser og brancher, herunder FMCG, IT/TELCO og Energy/Commodities. Organisationer inkluderer bl.a. P&G, Mondelez, Hero, Zurich Insurance, HP og TDC.

Ditte er akkrediteret underviser i Change Management for Metier og har stor erfaring med at afholde virksomhedsunikke workshops.

Med en succesfuld projektportefølje i bagagen, der strækker sig over udland og på tværs af brancher, har Ditte solid erfaring med effektivt at tilpasse og målrette forløb og discipliner til virksomhedens specifikke kontekst og behov, for derved at optimere et rådgivnings- eller kursusforløb.

Speciale
  • Projekt- og forandringsledelse baseret i best practice-discipliner og brancheerfaring
  • Rådgivning i organisering og forandringsforløb
  • Facilitering og gennemførsel af kurser og workshops med henblik på vidensopbygning
Uddannelse

M.Sc. International Business, CBS, 2006

Certificeringer

Et uddrag af Dittes’ certificeringer:

  • 2019: Akkrediteret Change Management-underviser
  • 2018: Change Management Practioner
  • 2018: Change Management Foundation
  • 2018: Holacracy Facilitator
  • 2015: Lean Six Sigma
  • 2015: Holacracy Practitioner
  • 2007: IPMA

Mere om Thomas

Thomas har mere end 15 års praktisk erfaring som projektleder, teamleder, forandringsagent, facilitator og konsulent i private og offentlige virksomheder og organisationer, herunder Mærsk, Jyske Bank, Plantronics, Egmont Consulting, UCC m.fl. Han har særligt fokuseret på forandringer i forhold til IT-processer og implementering af processer, metoder og governance inden for projektledelse.

Med en master i Pædagogik og stor undervisningserfaring formår Thomas at tage højde for forskellige læringsstile, hele tiden at koble teori til praksis og at engagere og motivere kursisterne, så de får størst mulig udbytte af undervisningen.

Speciale

Forandringsledelse, Projektledelse med PRINCE2®, Scrum og AgilePM®

Uddannelse

Cand. Pæd. (MA Education) fra DPU, 2003

Certificeringer

Et uddrag af Thomas’ certificeringer:

  • 2017: SPC4 | SAFe® Program Consultant (Akkrediteret SAFe® Trainer)
  • 2015: MoP® Foundation (Management of Portfolios)
  • 2015: Kommunikation og pædagogik i undervisning
  • 2013: Akkrediteret Trainer i Change Management
  • 2013: Change Management Practitioner (re-certificeret i 2015)
  • 2013: Change Management Foundation
  • 2013: NLP Business Practitioner
  • 2012: Akkrediteret Trainer PRINCE2® (re-akkrediteret i 2015)
  • 2012: PRINCE2® Practitioner
  • 2010: Akkrediteret SCRUM master og medlem af SCRUM Alliance
  • 2009: PRINCE2® Foundation