Hvad kan vi?

Vi arbejder for at skabe varige forandringer hos vores kunder ved at forbedre deres evne til at drive projekter og omsætte projekternes outputs til reel værdi for forretningen. Det gør vi ved at fokusere på mennesker, processer og teknologier.

Vi kalder det – KURS mod bedre projekter.

Kurser og Uddannelser

Vi uddanner projektorganisationens medarbejdere i de mest anerkendte projektmetoder og -systemer – både i traditionel og agil projektledelse og det, der kombinerer metoderne.

Rådgivning

Vi rådgiver om effektive processer og metoder til projektstyring og hjælper med at forankre de forandringer, projekterne skal frembringe, i organisationen.

Systemløsninger

Vi implementerer og supporterer de bedste værktøjer til projektstyring, som understøtter jeres processer mest hensigtsmæssigt.

Om Metier

Hvem og hvor hjælper vi?
Hvem og hvor hjælper vi?

Vi hjælper alle dem, der gerne vil blive endnu bedre til at styre projekter og forandringer. Det kan være store og små virksomheder i og uden for Danmark, der gerne vil effektivisere deres projektorganisation, eller dig, der gerne vil udvikle dine egne projektleder-kompetencer og fx opnå en internationalt anerkendt certificering.

I Danmark og internationalt

Metier blev grundlagt i Danmark i 1986. I dag er vi en del af Metier-netværket, som har hovedkontor i Oslo og mere end 200 medarbejdere på verdensplan.

Gennem vores netværk af egne kontorer og nære samarbejdspartnere sikrer vi, at vores internationale kunder modtager den rådgivning og de leverancer, de har brug for – på tværs af grænser, kulturer og behov.

Hvad kan vi hjælpe dig med?

Metiers navn
Metiers navn

Ordet metier stammer fra det franske métier (profession) og betyder ”et job, som du er særligt velegnet til gennem dine evner” eller ”noget, man er virkelig god til”. Det har udviklet sig fra det latinske ord minister til det gallo-romerske ministerium og videre til det old-franske mestier for endelig at blive til métier i 1792.

Det er ikke noget tilfælde, at navnevalget faldt på netop dette ord, for pointen var jo, at vi arbejdede med det, som vi var virkelig gode til – nemlig alt det, der har med projekter at gøre.

Projektledelse er vores metier

Tre årtier er fløjet, siden Metier fik sit navn og på samme måde som god rødvin, er vi gennem årene blevet bedre og bedre til vores metier. Vi har brugt årene på at høste erfaringer gennem vores samarbejde med en lang række af Skandinaviens mest projekttunge virksomheder og er stolte af, at mange af dem har valgt os som deres partner i årevis. Det tager vi som et sikkert tegn på, at de også synes, at vi er gode til vores metier og er med til at skabe stor værdi for deres forretning.

Metiers historie
Projektledelse siden 1975

Metiers historie begynder i 1975 i Debach i England, hvor de fire herrer Richard Evans, Robin Lodge, Roy W. Brown og James Miller etablerer Metier Management Systems og programmerer Apollo –det første system til styring af projekter til en mini-computer (i modsætningen til tidens mainframes). Da man skal til at indtage det amerikanske marked, ændres navnet Apollo til Artemis, som i dag stadig er et anerkendt system til projekt- og porteføljestyring, som flere af vores kunder kører.

Navneændringen bliver besluttet, da virksomheden etablerer sig i Houston, Texas, hvor alt for mange firmaer allerede hedder noget med Apollo pga. NASA’s base i området. Først senere går det op for ejerne, at Apollo og Artemis er tvillinger i den græske mytologi.

Metier i Europa

Parallelt med åbningen i USA åbner Metier kontorer i flere europæiske lande, og Artemis går sin sejrsgang.

I 1978 får Artemis sine første kunder i Norge, og snart herefter følger Sverige trop. I 1984 bliver Mærsk Olie & Gas den første danske Artemis-kunde, som serviceres fra Norge, men da Lundbeck følger efter i 1985, beslutter man at starte et dansk kontor som datterselskab til Metier i Sverige.

Metier åbner kontor i Danmark

I februar 1986 er man klar til lancering i Danmark, og Svend-Ove Pedersen bliver den første danske mand i firmaet. Svend-Ove Pedersen fortæller, at kontoret havde én computer – en IBM AT med 20MB harddisk. Da han startede, havde han aldrig prøvet at tænde en computer.

Metiers danske afdeling er præget af unge mennesker, en stærk familiekultur med engelske overhoveder og tiden af en enorm udvikling i den teknologiske verden.

Metier i 90’erne

I 1991 overtager det finske selskab, Proha (nu Dovre), Metier Sverige og dermed også den danske afdeling. Med salget til Proha (nu Dovre) kapper man navlestrengen til Artemis og begynder herefter at inddrage andre produkter til projektstyring.

I 1993 indleder Metier i Danmark og Norge et samarbejde med selskabet Futura Gruppen, der arbejder med risikostyring i store projekter og ejes af Per Juel Christensen.

I 1994 køber Metier i Norge den svenske og den danske afdeling af Proha, og i 1995 køber Per Juel Christensen 50% af aktierne i det danske Metier og træder ind i selskabet som Direktør.

Metier som totalleverandør inden for ledelse og styring af projekter

I hænderne på Per Juel Christensen udvikler Metier sig fra at være en ren system-udbyder til at være totalleverandør inden for projekter. Forretningsområderne KompetenceUdvikling og Rådgivning tilføjes, og Metier kan således assistere sine kunder i alle aspekter af projekt-, program- og porteføljestyring.

I 2007 køber yderligere danske medarbejdere sig ind som aktionærer. Samme proces er sket i det norske selskab.

I 2012 bliver Per Juel Christensen bestyrelsesformand og direktionsmedlem, men deltager i dag stadig aktivt i Metiers hverdag.

Den 1. januar 2017 tiltræder Allan Kent Jørgensen som administrerende direktør for Metier.

Mød vores team

Hos Metier tilbyder vi support af en række forskellige PPM-systemer, herunder CA PPM, CA Agile Central, Artemis, Camako og MyProject. Vi uddanner jeres medarbejdere ikke blot i brugen af systemerne, men i at få mest muligt værdi ud af dem. Og så hjælper vi jer selvfølgelig også med konkrete tilpasninger og løbende sparring.

Jonas Högstrand

Jonas Högstrand

Senior Consultant

Jonas er underviser og seniorrådgiver i projektledelse og lead trainer for PRINCE2®-kurserne i Metier. Han er certificeret underviser i PRINCE2® og PRINCE2 Agile®, certificeret P3M3® Assessor og har været reviewer på den officielle PRINCE2 Agile®-manual.

Davor Tot

Davor Tot

Senior Principal Architect

Davor har enorm erfaring med at implementere processer og systemer til understøttelse af projekt- og porteføljestyring. Han er en af Skandinaviens førende systemkonsulenter i CA Project & Portfolio Management, Artemis 7, Camako og SharePoint.

Thomas Holsko

Thomas Holsko

Senior Architect

Thomas implementerer processer og systemer til understøttelse af projekt- og porteføljestyring.
Han arbejder især med CA Project & Portfolio Management og rapportering i Business Intelligence-softwaren Jaspersoft.

Ehsan Rezaifar

Ehsan Rezaifar

Senior Architect

Ehsan implementerer governance-procedurer og løsninger til understøttelse af projekt- og porteføljestyring. Han arbejder især med virksomheders procedurer til ressourcestyring i forbindelse med implementering af CA Project & Portfolio Management.

Allan Kent Jørgensen

Allan Kent Jørgensen

CEO & Managing Partner

For Allan er kunden altid i fokus, og han lægger derfor stor vægt på selv at være en aktiv del af værdiskabelsen for Metiers kunder. Han varetager også selv rollen som Account Manager på udvalgte kunder og strategiske partnere.

Dörte Gagalon-Shaw

Dörte Gagalon-Shaw

Head of Marketing & Customer Relations

Dörte er ansvarlig for Kommunikation & Marketing og er leder for kursusafdelingen i Metier.
For Dörte er gode relationer til kunder og partnere altafgørende for et troværdigt og langvarigt samarbejde.

Lene Petersen

Lene Petersen

Customer Service

Vores eksterne undervisere

Vi har et stærkt og tæt samarbejde med en række kompetente undervisere, som favner alle områder af projektledelse, herunder PRINCE2®, PMI®, Scrum, Kanban, Agile PM® m.m.

Annette Vendelbo

Annette Vendelbo

Agile Coach & Senior Consultant

Annette er certificeret Scrum Master og Scrum Product Owner, Accredited Kanban Trainer og certificeret i PRINCE2®, PMI® og ITIL®.
Hun underviser i Scrum, Kanban og agil projektledelse.

Anders Murmann

Anders Murmann

Senior Consultant

Anders er certificeret underviser i PRINCE2® og Agile Project Management®. Han har masser af erfaring som projektleder og fokuserer på at optimere de processer, der skaber succesfulde projekter. Hans speciale er IT-projekter i den offentlige sektor.

Josefine Franklin Skotte

Josefine Franklin Skotte

Management Consultant

Josefine er certificeret PRINCE2®-underviser og har mere end 10 års erfaring med projekt- og programledelse, herunder med udvikling og optimering af projektmodeller og metoder, primært baseret på PRINCE2®.

Tom Nymand

Tom Nymand

Senior Consultant

Tom er akkrediteret underviser i PRINCE2® og derudover certificeret i program-
og porteføljeledelse (MSP®, MoP®) samt risikostyring (M_o_R®). Tom har mere end 30 års erfaring med projektstyring, især inden for IT, finans og forsvarsindustrien.

Lars Fruensgaard

Lars Fruensgaard

Management Consultant

Lars er certificeret i PRINCE2®, Agile Project Management®, forandringsledelse og Portfolio Management og certificeret underviser i PRINCE2® og Change Management.

Thommas Grauballe Ottsen

Thommas Grauballe Ottsen

Management Consultant

Thommas er certificeret i PRINCE2®, Scrum, Agile Project Management® og IPMA og certificeret underviser i PRINCE2® og Scrum. Thommas er fast underviser på Metiers kurser i Jylland.

Hvordan kan vi hjælpe dig?

Har du spørgsmål til, hvordan vi kan hjælpe dig og din organisation?
Udfyld formularen, så kontakter vi dig så hurtigt som muligt.

Mere om Tonny

Tonny har arbejdet i og med projekter i over 25 år som projektleder, programleder, styregrupperepræsentant og porteføljeleder. I mere end 10 år har han undervist i projektledelse på alle niveauer – fra projektdeltagere og projektledere til ledelser og styregrupper. Derudover har han stor erfaring med at rådgive om og implementere værktøjer til projekt- og porteføljestyring som fx CA Project & Portfolio Management.

Speciale

Generel projektledelse, undervisning, rådgivning og implementering af PPM-systemer

Uddannelse

Master in Business Administration, Henley Management College, 2010

Certificeringer

Et uddrag af Tonnys certificeringer:

  • 2016: Akkrediteret Change Management Trainer
  • 2016: Change Management Foundation & Practitioner
  • 2014: MoP® Foundation (Management of Portfolios)
  • 2014: AgilePM® Foundation
  • 2012: NLP Coach Practitioner
  • 2010: P3O® Practitioner
  • 2009: MSP® Practitioner
  • 2009: PRINCE2® Foundation & Practitioner

Mere om Jonas

Jonas har mere end 16 års praktisk erfaring som projektleder, konsulent og rådgiver i private og offentlige virksomheder i Denmark, Sverige, England og Tyskland. Blandt hans kunder tæller Leo Pharma, Post Nord, Rambøll Informatik, ISS, Novozymes m.fl. Hans særlige fokusområder er udvikling af kundespecifikke projektmodeller baseret på hhv. PRINCE2® og agile projektledelsesmetoder, design af projektakademier og gennemførsel af maturity assessments.

Speciale

Traditionel og agil projektledelse, udvikling af projektmodeller og projektakademier og modenhedsanalyser

Uddannelse

MSc Business & Economics fra Uppsala Universitet, 1997

Certificeringer

Et uddrag af Jonas’ certificeringer:

  • 2017: SPC4 | SAFe® Program Consultant
  • 2016:Change Management Foundation
  • 2015: Akkrediteret PRINCE2 Agile® Trainer
  • 2015: PRINCE2 Agile® Practitioner
  • 2015: SAFe® Agilist
  • 2015: EASI Certification (Persontypologi)
  • 2014: MoP® Foundation (Management of Portfolios)
  • 2014: MSP® Practitioner
  • 2012: P3M3® Assessor
  • 2010: P3O® Foundation
  • 2010: PPM Registered Consultant
  • 2006: MSP® Foundation
  • 2003: Akkrediteret PRINCE2® Trainer (senest re-akkrediteret i 2015)
  • 2003: PRINCE2® Practitioner (senest re-akkrediteret i 2013)
  • 2003: PRINCE2® Foundation

Mere om Ehsan

Ehsan kommer fra tidligere stillinger som intern PMO-medarbejder og har igennem mere end 7 år arbejdet med og rådgivet omkring virksomheders governance af projekt- og porteføljestyring, herunder og i særlig grad i forhold til virksomhedens ressourcestyringsmodel. Ehsan har stor fokus på at levere pragmatiske og kundeorienteret løsninger i forbindelse med implementering af værktøjer til projekt- og porteføljestyring som fx CA Project & Portfolio Management.

Speciale

Ressourcestyring, undervisning, rådgivning og implementering af PPM-systemer

Uddannelse

Master in Business Administration and Advance Computer Science, Copenhagen Business School, 2010

Certificeringer

Et uddrag af Ehsans certificeringer:

  • 2017: AgilePM® Foundation
  • 2017: PRINCE2® Foundation & Practitioner
  • 2017: Change Management Foundation & Practitioner
  • 2017: MoP® Foundation (Management of Portfolios)
  • 2012: CoBIT® Foundation v4.1

Mere om Davor

I sin rolle som seniorkonsulent har Davor arbejdet med alle faser i PPM-softwarelivscyklussen: at afdække kundens krav, udvikle og implementere de rette løsninger i nye PPM-systemer, optimere eksisterende PPM-systemer med nye features og integrationer til andre systemer, supportere og uddanne brugerne i at udnytte systemet mest muligt, rapportering og migrering af data fra det ene PPM-system til et andet.

Speciale

Projekt- og porteføljestyringssystemer, herunder CA PPM, CA Agile Central, Artemis 7, Camako m.fl.

Uddannelse

Master of IT, IT University of Copenhagen, 2014

B.Eng. Information Technology Engineering, Engineering College of Copenhagen

Certificeringer

Et uddrag af Davors certificeringer:

  • 2016: Proven Professional, CA Technologies
  • 2016: Business Analyst, CA Technologies
  • 2016: Change Management Foundation
  • 2015: SAFe® Agilist
  • 2015: Microsoft Specialist: Managing Projects with Microsoft Project 2013
  • 2015: Microsoft Certified Professional
  • 2013: Agile Project Management® Practitioner
  • 2013: Agile Project Management® Foundation
  • 2011: CA Clarity PPM Configuration & Integration
  • 2011: PRINCE2® Practitioner
  • 2011: PRINCE2® Foundation

Mere om Thomas

Thomas har mere end 25 års erfaring med at implementere IT-løsninger for kunder i hele verden. De seneste 5 år har han fokuseret på at implementere projekt- og porteføljestyringsløsninger.

Speciale

CA PPM og Jaspersoft-rapporteringsværktøj

Uddannelse

M.Sc. in Electronics Engineering fra Danmarks Tekniske Universitet, 1990

Certificeringer

Et uddrag af Thomas’ certificeringer:

  • 2017: PRINCE2 Foundation
  • 2017: PRINCE2 Practitioner
  • 2016: Change Management
  • 2011: Projekt Management
  • 2003: Kommunikation og ledelse

Mere om Allan

Allan har oprindeligt en bankmæssig baggrund og startede karrieren som Future dealer i Tysklands største børsmægler-firma, Bierbaum, tilbage i 1989. Efter knap 10 år i Frankfurt am Main foretog Allan i 1999 et større karriereskifte, idet handel med futures blev udskiftet med salg af IT-løsninger. Allan har gennem de seneste 10 år primært beskæftiget sig med ledelse og forretningsudvikling i forskellige virksomheder, hvor fællesnævneren altid har været kundefokus og rådgivning om at skabe værdi gennem IT.

Uddannelse

MBA med speciale i projektledelse, Metier & SKEMA Business School, 2017

Merkonom, Copenhagen Business School, 1999

Certificeringer

Et uddrag af Allans certificeringer:

  • 2017: CA PPM Sales Specialist
  • 2016: Change Management Practitioner
  • 2016: Change Management Foundation
  • 2016: PRINCE2® Foundation

Mere om Dörte

Dörte har mere end 10 års erfaring med kommunikation, marketing og kundeservice og går højt op i ærlige og troværdige relationer til kunder og partnere.

Uddannelse

Cand. Comm. | Kommunikation og Dansk, Roskilde Universitet, 2007

Certificeringer og kurser

Et uddrag af Dörtes certificeringer:

  • 2016: Change Management Practitioner
  • 2016: Google Analytics
  • 2015: Coaching-forløb i ledelse med udgangspunkt i Meyers Briggs Type Indicator (MBTI)
  • 2015: SharePoint Online for superbrugere
  • 2016: Microsoft Dynamics CRM 2015 – Superbruger- og tilpasserkursus
  • 2014: Change Management Foundation
  • 2013: PRINCE2® Foundation
  • 2013: Online Marketing
  • 2007: ITIL® V3 Foundation