Hvad kan vi?

Vi arbejder for at skabe varige forandringer hos vores kunder ved at forbedre deres evne til at drive projekter og omsætte projekternes outputs til reel værdi for forretningen. Det gør vi ved at fokusere på mennesker, processer og teknologier.

Vores mission er Better Projects – Lasting Change.

Om Metier

Hvem og hvor hjælper vi?
Hvem og hvor hjælper vi?

Metier er totalleverandør inden for ledelse af projekter, programmer og forandringer og hjælper med at forbedre organisationers evne til at drive projekter, omsætte jeres projekternes outputs til reel værdi for forretningen og sikre den optimale forankring fremadrettet.

Det kan være store og små virksomheder i og uden for Danmark, der gerne vil effektivisere deres projektorganisation, fx med kompetenceudvikling af medarbejdere, rådgivning og bemanding af konkrete projekter og programmer eller med de bedste værktøjer til projekt- og porteføljestyring.

Det kan også være organisationer, der er eller skal i gang med en transformation af deres forretning, eller dig som privatperson, der gerne vil udvikle dine egne kompetencer inden for projekt- og forandringsledelse og fx opnå en internationalt anerkendt certificering.

I Danmark og internationalt

Metier blev grundlagt i Danmark i 1986. I dag er Metier en 100 % danskejet virksomhed, som er del af Metier-netværket med hovedkontor i Oslo.

Gennem vores netværk af egne kontorer og nære samarbejdspartnere sikrer vi, at vores internationale kunder modtager den rådgivning og de leverancer, de har brug for – på tværs af grænser, kulturer og behov.

En vigtig strategisk samarbejdspartner for os er Metier OEC a.s i Norge, som er dannet som en fusion mellem Metier Norge og OEC. Alene i Norge har Metier OEC 250 ansatte og omsætter for ca. 800 mio NOK.

Metier OEC er derudover en del af det internationale konsulenthus, RPS Group, som beskæftiger mere end 5.000 medarbejdere og til daglig gennemfører projekter i over 100 lande på 6 kontinenter.

Hvad kan vi hjælpe dig med?

Metiers navn
Metiers navn

Ordet metier stammer fra det franske métier (profession) og betyder ”et job, som du er særligt velegnet til gennem dine evner” eller ”noget, man er virkelig god til”. Det har udviklet sig fra det latinske ord minister til det gallo-romerske ministerium og videre til det old-franske mestier for endelig at blive til métier i 1792.

Det er ikke noget tilfælde, at navnevalget faldt på netop dette ord, for pointen var jo, at vi arbejdede med det, som vi var virkelig gode til – nemlig alt det, der har med projekter at gøre.

Projektledelse er vores metier

Tre årtier er fløjet, siden Metier fik sit navn og på samme måde som god rødvin, er vi gennem årene blevet bedre og bedre til vores metier. Vi har brugt årene på at høste erfaringer gennem vores samarbejde med en lang række af Skandinaviens mest projekttunge virksomheder og er stolte af, at mange af dem har valgt os som deres partner i årevis. Det tager vi som et sikkert tegn på, at de også synes, at vi er gode til vores metier og er med til at skabe stor værdi for deres forretning.

Metiers historie
Projektledelse siden 1975

Metiers historie begynder i 1975 i Debach i England, hvor de fire herrer Richard Evans, Robin Lodge, Roy W. Brown og James Miller etablerer Metier Management Systems og programmerer Apollo –det første system til styring af projekter til en mini-computer (i modsætningen til tidens mainframes). Da man skal til at indtage det amerikanske marked, ændres navnet Apollo til Artemis, som i dag stadig er et anerkendt system til projekt- og porteføljestyring, som flere af vores kunder kører.

Navneændringen bliver besluttet, da virksomheden etablerer sig i Houston, Texas, hvor alt for mange firmaer allerede hedder noget med Apollo pga. NASA’s base i området. Først senere går det op for ejerne, at Apollo og Artemis er tvillinger i den græske mytologi.

Metier i Europa

Parallelt med åbningen i USA åbner Metier kontorer i flere europæiske lande, og Artemis går sin sejrsgang.

I 1978 får Artemis sine første kunder i Norge, og snart herefter følger Sverige trop. I 1984 bliver Mærsk Olie & Gas den første danske Artemis-kunde, som serviceres fra Norge, men da Lundbeck følger efter i 1985, beslutter man at starte et dansk kontor som datterselskab til Metier i Sverige.

Metier åbner kontor i Danmark

I februar 1986 er man klar til lancering i Danmark, og Svend-Ove Pedersen bliver den første danske mand i firmaet. Svend-Ove Pedersen fortæller, at kontoret havde én computer – en IBM AT med 20MB harddisk. Da han startede, havde han aldrig prøvet at tænde en computer.

Metiers danske afdeling er præget af unge mennesker, en stærk familiekultur med engelske overhoveder og tiden af en enorm udvikling i den teknologiske verden.

Metier i 90’erne

I 1991 overtager det finske selskab, Proha (nu Dovre), Metier Sverige og dermed også den danske afdeling. Med salget til Proha (nu Dovre) kapper man navlestrengen til Artemis og begynder herefter at inddrage andre produkter til projektstyring.

I 1993 indleder Metier i Danmark og Norge et samarbejde med selskabet Futura Gruppen, der arbejder med risikostyring i store projekter og ejes af Per Juel Christensen.

I 1994 køber Metier i Norge den svenske og den danske afdeling af Proha, og i 1995 køber Per Juel Christensen 50% af aktierne i det danske Metier og træder ind i selskabet som Direktør.

Metier som totalleverandør inden for ledelse og styring af projekter

I hænderne på Per Juel Christensen udvikler Metier sig fra at være en ren system-udbyder til at være totalleverandør inden for projekter. Forretningsområderne KompetenceUdvikling og Rådgivning tilføjes, og Metier kan således assistere sine kunder i alle aspekter af projekt-, program- og porteføljestyring.

I 2007 køber yderligere danske medarbejdere sig ind som aktionærer. Samme proces er sket i det norske selskab.

I 2012 bliver Per Juel Christensen bestyrelsesformand og direktionsmedlem, men deltager i dag stadig aktivt i Metiers hverdag.

Den 1. januar 2016 tiltræder Allan Kent Jørgensen som administrerende direktør for Metier Scandinavia A/S, som skal fortsætte og videreudvikle den eksisterende forretning med fokus på kompetenceudvikling, rådgivning inden for projekt- og forandringsledelse samt systemunderstøttelse af PPM-processer.

Den 1. december 2017 oprettes et nyt selskab, Metier Programs & Projects A/S, med Marianne Mørk Christensen som administrerende direktør. Formål og fokus er at udvide Metier til at blive totalleverandør inden for ledelse og styring af projekter og forandringer. Nye ydelser omfatter bl.a. ledelse og bemanding af konkrete projekter og programmer samt ledelsessparring og rådgivning om større tranformationer, kunderne ønsker  at gennemføre.

Den 1. januar 2018 samles Metier Scandinavia A/S og Metier Programs & Projects A/S som to selvstændige selskaber under selskabet Metier Gruppen ApS.

Den 1. juni 2018 styrkes kapitalgrundlaget i Metier Gruppen ved en kapitaludvidelse på 3 mio. kr.

Mød vores team

Hos Metier møder du kompetente og dedikerede konsulenter og undervisere, som brænder for det, de laver – hvad enten det er undervisning i projekt- og forandringsledelse, rådgivning og coaching i agile metoder, ledelsessparring om agile transformationer eller implementering og tilpasning af markedets bedste systemer til IT-understøttelse af projekt- og porteføljestyring.

Jonas Högstrand

Jonas Högstrand

Senior Consultant

Jonas er underviser, agile coach, seniorrådgiver i projektledelse og lead trainer for PRINCE2®-kurserne i Metier. Han er certificeret underviser i PRINCE2®, PRINCE2 Agile® og SAFe®, certificeret P3M3® Assessor og har været reviewer på den officielle PRINCE2 Agile®-manual.

Thomas Essendrop

Thomas Essendrop

Senior Consultant

Thomas er underviser og seniorrådgiver i projekt- og forandringsledelse og lead trainer for Change Management-kurserne i Metier. Han er certificeret underviser i Change Management, SAFe®, PRINCE2® og PRINCE2 Agile® og certificeret Scrum Master.

Annette Højen Sørensen

Annette Højen Sørensen

Senior Consultant

Annette er underviser og seniorrådgiver i projektledelse. Hun er akkrediteret underviser i PRINCE2® og har mere end 10 års erfaring som projektleder, teamleder og underviser.

Davor Tot

Davor Tot

Senior Principal Architect

Davor har enorm erfaring med at implementere processer og systemer til understøttelse af projekt- og porteføljestyring. Han er en af Skandinaviens førende systemkonsulenter i CA Project & Portfolio Management, Artemis 7, Camako og SharePoint.

Thomas Holsko

Thomas Holsko

Senior Architect

Thomas implementerer processer og systemer til understøttelse af projekt- og porteføljestyring.
Han arbejder især med CA Project & Portfolio Management og rapportering i Business Intelligence-softwaren Jaspersoft.

Ehsan Rezaifar

Ehsan Rezaifar

Senior Architect

Ehsan implementerer governance-procedurer og løsninger til understøttelse af projekt- og porteføljestyring. Han arbejder især med virksomheders procedurer til ressourcestyring i forbindelse med implementering af CA Project & Portfolio Management.

Mogens Hartfelt

Mogens Hartfelt

Sales Manager

Mogens har gennem 20 år arbejdet med værdiskabende salg af undervisnings- og konsulentydelser samt software fra bl.a. Oracle og SAP til Large Enterprise kunder.

Allan Kent Jørgensen

Allan Kent Jørgensen

CEO & Partner

For Allan er kunden altid i fokus, og han lægger derfor stor vægt på selv at være en aktiv del af værdiskabelsen for Metiers kunder. Han varetager også selv rollen som Account Manager på udvalgte kunder og strategiske partnere.

Dörte Gagalon-Shaw

Dörte Gagalon-Shaw

Head of Marketing & Customer Relations

Dörte er ansvarlig for Kommunikation & Marketing og er leder for kursusafdelingen i Metier.
For Dörte er gode relationer til kunder og partnere altafgørende for et troværdigt og langvarigt samarbejde.

Marianne Mørk Christensen

Marianne Mørk Christensen

Managing Partner, Metier Programs & Projects

Marianne har mangeårig national og international erfaring inden for forretnings- og IT-ledelse, transformation og forandringsledelse, herunder opbygning og optimering af leverance- og servicefunktioner.

Peter Klinge Dahlhus

Peter Klinge Dahlhus

Management Consultant

Peter har mere end 20 års erfaring med projekt- og programledelse samt porteføljestyring. Peter har desuden specialiseret sig i review af store og komplekse projekter.
Med en baggrund som ekstern lektor har Peter endvidere 18 års undervisningserfaring.

Lene Petersen

Lene Petersen

Customer Service
Camilla Mohr Andersen

Camilla Mohr Andersen

Customer Service
Pernille Laura Sørensen

Pernille Laura Sørensen

Student Assistant, Metier Programs & Projects

Vores eksterne undervisere

Vi har et stærkt og tæt samarbejde med en række kompetente undervisere, som favner alle områder af projektledelse, herunder PRINCE2®, PMI®, Scrum, Kanban, Agile PM® m.m.

Josefine Franklin Skotte

Josefine Franklin Skotte

Management Consultant

Josefine er certificeret PRINCE2®-underviser og har mere end 10 års erfaring med projekt- og programledelse, herunder med udvikling og optimering af projektmodeller og metoder, primært baseret på PRINCE2®.

Thommas Grauballe Ottsen

Thommas Grauballe Ottsen

Management Consultant

Thommas er certificeret i PRINCE2®, Scrum, Agile Project Management® og IPMA og certificeret underviser i PRINCE2® og Scrum. Thommas er fast underviser på Metiers kurser i Jylland.

Lars Fruensgaard

Lars Fruensgaard

Management Consultant

Lars er certificeret i PRINCE2®, Agile Project Management®, forandringsledelse og Portfolio Management og certificeret underviser i PRINCE2® og Change Management.

Hvordan kan vi hjælpe dig?

Har du spørgsmål til, hvordan vi kan hjælpe dig og din organisation?
Udfyld formularen, så kontakter vi dig så hurtigt som muligt.

Mere om Jonas

Jonas har mere end 16 års praktisk erfaring som projektleder, konsulent og rådgiver i private og offentlige virksomheder i Denmark, Sverige, England og Tyskland. Blandt hans kunder tæller Leo Pharma, Post Nord, Rambøll Informatik, ISS, Novozymes m.fl. Hans særlige fokusområder er udvikling af kundespecifikke projektmodeller baseret på hhv. PRINCE2® og agile projektledelsesmetoder, design af projektakademier og gennemførsel af maturity assessments.

Speciale

Traditionel og agil projektledelse, udvikling af projektmodeller og projektakademier og modenhedsanalyser

Uddannelse

MSc Business & Economics fra Uppsala Universitet, 1997

Certificeringer

Et uddrag af Jonas’ certificeringer:

  • 2017: SPC4 | SAFe® Program Consultant
  • 2016:Change Management Foundation
  • 2015: Akkrediteret PRINCE2 Agile® Trainer
  • 2015: PRINCE2 Agile® Practitioner
  • 2015: SAFe® Agilist
  • 2015: EASI Certification (Persontypologi)
  • 2014: MoP® Foundation (Management of Portfolios)
  • 2014: MSP® Practitioner
  • 2012: P3M3® Assessor
  • 2010: P3O® Foundation
  • 2010: PPM Registered Consultant
  • 2006: MSP® Foundation
  • 2003: Akkrediteret PRINCE2® Trainer (senest re-akkrediteret i 2015)
  • 2003: PRINCE2® Practitioner (senest re-akkrediteret i 2013)
  • 2003: PRINCE2® Foundation

Mere om Thomas

Thomas har mere end 15 års praktisk erfaring som projektleder, teamleder, forandringsagent, facilitator og konsulent i private og offentlige virksomheder og organisationer, herunder Mærsk, Jyske Bank, Plantronics, Egmont Consulting, UCC m.fl. Han har særligt fokuseret på forandringer i forhold til IT-processer og implementering af processer, metoder og governance inden for projektledelse.

Med en master i Pædagogik og stor undervisningserfaring formår Thomas at tage højde for forskellige læringsstile, hele tiden at koble teori til praksis og at engagere og motivere kursisterne, så de får størst mulig udbytte af undervisningen.

Speciale

Forandringsledelse, Projektledelse med PRINCE2®, Scrum og AgilePM®

Uddannelse

Cand. Pæd. (MA Education) fra DPU, 2003

Certificeringer

Et uddrag af Thomas’ certificeringer:

  • 2017: SPC4 | SAFe® Program Consultant (Akkrediteret SAFe® Trainer)
  • 2015: MoP® Foundation (Management of Portfolios)
  • 2015: Kommunikation og pædagogik i undervisning
  • 2013: Akkrediteret Trainer i Change Management
  • 2013: Change Management Practitioner (re-certificeret i 2015)
  • 2013: Change Management Foundation
  • 2013: NLP Business Practitioner
  • 2012: Akkrediteret Trainer PRINCE2® (re-akkrediteret i 2015)
  • 2012: PRINCE2® Practitioner
  • 2010: Akkrediteret SCRUM master og medlem af SCRUM Alliance
  • 2009: PRINCE2® Foundation

Mere om Annette

Annette har 10 års forsker-, underviser- og projektlederbaggrund fra Aarhus Universitet. Yderligere har har hun 2 års undervisningserfaring fra gymnasieverdenen. Herudover har hun publiceret en række forsknings- og formidlingsartikler i tidsskrifter underlagt peer review og har konsekvent udarbejdet sine egne undervisningsplaner og -materiale.

Annette gør en dyd ud af at skabe variation i sin undervisning og er altid på udkig efter nye virkemidler og ny viden. Hun har efteruddannet sig inden for voksenundervisning og formidling samt økonomistyring.

Annette er anerkendt for sin ledelses- og undervisningsstil og for sin måde at kommunikere på i projekter. Hun har været leder for internationalt, tværfagligt og interkulturelt arbejde i fysisk krævende omgivelser.

Speciale

Undervisning, Formidling og Projektledelse med PRINCE2®

Uddannelse

PhD, Klassisk Arkæologi, Aarhus Universitet, 2010

Certificeringer

Et uddrag af Thomas’ certificeringer:

  • 2018: Akkrediteret PRINCE2® Trainer
  • 2017: PRINCE2 Agile® Practitioner
  • 2017: PRINCE2®  Practitioner
  • 2017: PRINCE2®  Foundation

Mere om Ehsan

Ehsan kommer fra tidligere stillinger som intern PMO-medarbejder og har igennem mere end 7 år arbejdet med og rådgivet omkring virksomheders governance af projekt- og porteføljestyring, herunder og i særlig grad i forhold til virksomhedens ressourcestyringsmodel. Ehsan har stor fokus på at levere pragmatiske og kundeorienteret løsninger i forbindelse med implementering af værktøjer til projekt- og porteføljestyring som fx CA Project & Portfolio Management.

Speciale

Ressourcestyring, undervisning, rådgivning og implementering af PPM-systemer

Uddannelse

Master in Business Administration and Advance Computer Science, Copenhagen Business School, 2010

Certificeringer

Et uddrag af Ehsans certificeringer:

  • 2017: AgilePM® Foundation
  • 2017: PRINCE2® Foundation & Practitioner
  • 2017: Change Management Foundation & Practitioner
  • 2017: MoP® Foundation (Management of Portfolios)
  • 2012: CoBIT® Foundation v4.1

Mere om Davor

I sin rolle som seniorkonsulent har Davor arbejdet med alle faser i PPM-softwarelivscyklussen: at afdække kundens krav, udvikle og implementere de rette løsninger i nye PPM-systemer, optimere eksisterende PPM-systemer med nye features og integrationer til andre systemer, supportere og uddanne brugerne i at udnytte systemet mest muligt, rapportering og migrering af data fra det ene PPM-system til et andet.

Speciale

Projekt- og porteføljestyringssystemer, herunder CA PPM, CA Agile Central, Artemis 7, Camako m.fl.

Uddannelse

Master of IT, IT University of Copenhagen, 2014

B.Eng. Information Technology Engineering, Engineering College of Copenhagen

Certificeringer

Et uddrag af Davors certificeringer:

  • 2016: Proven Professional, CA Technologies
  • 2016: Business Analyst, CA Technologies
  • 2016: Change Management Foundation
  • 2015: SAFe® Agilist
  • 2015: Microsoft Specialist: Managing Projects with Microsoft Project 2013
  • 2015: Microsoft Certified Professional
  • 2013: Agile Project Management® Practitioner
  • 2013: Agile Project Management® Foundation
  • 2011: CA Clarity PPM Configuration & Integration
  • 2011: PRINCE2® Practitioner
  • 2011: PRINCE2® Foundation

Mere om Thomas

Thomas har mere end 25 års erfaring med at implementere IT-løsninger for kunder i hele verden. De seneste 5 år har han fokuseret på at implementere projekt- og porteføljestyringsløsninger.

Speciale

CA PPM og Jaspersoft-rapporteringsværktøj

Uddannelse

M.Sc. in Electronics Engineering fra Danmarks Tekniske Universitet, 1990

Certificeringer

Et uddrag af Thomas’ certificeringer:

  • 2017: PRINCE2 Foundation
  • 2017: PRINCE2 Practitioner
  • 2016: Change Management
  • 2011: Projekt Management
  • 2003: Kommunikation og ledelse

Mere om Allan

Allan har oprindeligt en bankmæssig baggrund og startede karrieren som Future dealer i Tysklands største børsmægler-firma, Bierbaum, tilbage i 1989. Efter knap 10 år i Frankfurt am Main foretog Allan i 1999 et større karriereskifte, idet handel med futures blev udskiftet med salg af IT-løsninger. Allan har gennem de seneste 10 år primært beskæftiget sig med ledelse og forretningsudvikling i forskellige virksomheder, hvor fællesnævneren altid har været kundefokus og rådgivning om at skabe værdi gennem IT.

Uddannelse

MBA med speciale i projektledelse, Metier & SKEMA Business School, 2017

Merkonom, Copenhagen Business School, 1999

Certificeringer

Et uddrag af Allans certificeringer:

  • 2017: CA PPM Sales Specialist
  • 2016: Change Management Practitioner
  • 2016: Change Management Foundation
  • 2016: PRINCE2® Foundation

Mere om Dörte

Dörte har mere end 10 års erfaring med kommunikation, marketing og kundeservice og går højt op i ærlige og troværdige relationer til kunder og partnere.

Uddannelse

Cand. Comm. | Kommunikation og Dansk, Roskilde Universitet, 2007

Certificeringer og kurser

Et uddrag af Dörtes certificeringer:

  • 2016: Change Management Practitioner
  • 2016: Google Analytics
  • 2015: Coaching-forløb i ledelse med udgangspunkt i Meyers Briggs Type Indicator (MBTI)
  • 2015: SharePoint Online for superbrugere
  • 2016: Microsoft Dynamics CRM 2015 – Superbruger- og tilpasserkursus
  • 2014: Change Management Foundation
  • 2013: PRINCE2® Foundation
  • 2013: Online Marketing
  • 2007: ITIL® V3 Foundation

Mere om Marianne

Marianne leder Metier Programs & Projects med fokus på at sikre bedre projekter og reel kundeværdi.

Marianne har mere end 20 års erfaring inden for IT-branchen, heraf 15 år i lederroller i store internationale virksomheder, hvoraf de 5 år har været i senior-lederroller på både forretningssiden og IT-siden.

Hun har arbejdet i den private sektor i virksomheder som Telia, Telenor, Scandinavian IT Group, CSC, Capgemini, Nets og NNIT.  Rollerne har været som udførende projektleder på små og store IT/telecom implementeringsprojekter frem til 2002. Siden har Marianne siddet i nationale og internationale lederroller, frem til 2008 med fokus på forandringsledelse, transformation, performance-/procesoptimeringer og kundeprojektimplementeringer og derefter med fokus på forandringsledelse, transformation, kundeprogram- og projektimplementeringer samt governance og projektporteføljestyring.

Speciale

Ledelse og styring af store komplekse nationale og internationale opgaver, herunder opbygning og optimering af leveranceorganisationer i tværkulturelle miljøer (også i outsourcing setup med nearshore og offshore-aktiviteter), implementering og optimering af processer, kunderelationer på CxO-niveau, opbygning af governance og porteføljestyring som understøtter organisationens strategier samt tilhørende ledelsesrapportering.

  • Uddannelse og certificeringer
  • Bachelor Business Administration (BBA)
  • Executive mini-MBA (CBA™)
  • Diploma in Business Excellence
  • PRINCE2 Foundation
  • Capgemini SDM certification-level 4
  • IPMA-level B

Mere om Susanne

Susanne har over 15 års erfaring med projekt-, program- og porteføljeledelse, typisk i IT-branchen. Tidligere har hun været IT Management Consultant i den offentlige sektor, men har også haft ansættelser i Danfoss, Solar, Oticon/William Demant og softwarehuset Spectra-Systems.

I de senere år har Susanne haft ledende stillinger inden for projekt-, program- og porteføljeledelse, herunder ansvar for ledelse af et projektporteføljebudget på kr. ¾ mia.

Hun har været leder for projektledere og ansvarlig for opbygning samt udvikling af projektkontorer, herunder med strategi, implementering og drift af projektkontorer. Rollen som forandringsleder har næsten altid skulle udfyldes, f.eks. ved organisationsændring, proceseffektivisering og implementering af nye systemer med konsekvenser for hundrede af medarbejdere i organisationen.

Speciale

Tung projekt-, program-, portefølje- og PMO-ledelse samt forandringsledelse

Uddannelse og certificeringer

  • PMP® #521491
  • IAF Certified Professional Facilitator
  • Lean Change Agent
  • Belbin Teamledelse og teampotentiale
  • Executive mini-MBA (CBA™)
  • Cand. Silv. med speciale i strategisk planlægning